Mistä lukijoita blogille? Siinäpä niin yrittäjiä kuin bloggaajia vaivaava ikuisuuskysymys! Vastauksia löytyy monia, mutta kuten jokainen bloggaamista yrittänyt tai harrastanut tietää, se ei aina ole niin helppoa!
Kun toivotaan lisää lukijoita, tulisi pohtia kenen haluaa omaa blogiaan lukevan? Ihan kenen tahansa, vai tietynlaisten ihmisten? Kenelle kirjoitat yritysblogiasi? Todennäköisesti vastaus on: potentiaalisille asiakkaille, eikö vain? Näin ollen periaatteessa yritysblogille on helpompaa saada laadukkaita, yrityksen teemoista kiinnostuneita lukijoita kuin jollekin kaikenkirjavalle yleisblogille.
–> Kun kirjoitat suoraan kohderyhmällesi, he löytävät sinut.
Miten auttaa kohderyhmää löytämään yritysblogi?
Jos yrityksen blogilla on vähän lukijoita, ongelma on verrattavissa minkä tahansa kotisivun, vaikkapa jonkin pienyrityksen kotisivun ongelmaan: sivuilla ei ole kävijöitä tai vierailijoita on hyvin vähän.
Mistä lisää kävijöitä pienyrityksen kotisivuille?
Laitetaan hakukoneasiat sekä houkuttavuustekijät kuntoon kotisivuilla.
Ota tarkistukseen nämä blogin tai kotisivujen perusasiat:
- Onhan sivut ilmoitettu mm. Googleen ja sallittu hakurobottien löytää ne? Perusjuttu joka yleensä on kunnossa, mutta ei aina vaikka niin luulisi!
- Löytyykö kotisivut/blogi mistään muualta internetin ihmeellisestä maailmasta, kuin vain Googlesta, josta lähes kirjaimellisesti kaivamalla voi löytää sivustosi osoitteen?
- Kuinka monta alasivua kotisivuilla tai blogissaon? Onko Googlella vielä paljoakaan löydettävää? Jos sivuillasi on vaikkapa vain 5 lisäsivua etusivun lisäksi (mikä on aika yleistä pienyrityksillä), ei Googlellakaan ole oikein mitään, mihin tarttua koska kilpailu eri sivustojen kesken on hyvin suurta.
Google ja hakukoneet yleensäkin ovat perusta, jolla kävijöitä saadaan ilmaiseksi kotisivuille tai blogiin aina ja tasaisesti, jos perusasiat ovat kunnossa! Panosta siis hakukoneisiin, ennen kuin tuskailet vaikkapa maksetun mainonnan kanssa.
Näin Google löytää yritysblogit tehokkaammin
- Mitä enemmän sisältöä, sitä enemmän Googlessa on hakutuloksia, jotka viittaavat blogiisi. Yksinkertaista! Kirjoita siis enemmän, ja luo sivuillesi uutta sisältöä säännöllisesti, niin Googlesta löytyy yhä enemmän tuloksia joissa olet SINÄ! Mitä aktiivisempi olet, sitä suositummaksi hakukoneet sivusi luokittelevat.
- Suunnittele sisältösi hakukoneystävälliseksi. Sinulla voi olla vaikka miten upea kirjoitus, mutta kukaan ei löydä sitä jos sanat ovat ”väärässä” muodossa. Koita pohtia, millä ilmaisuilla ihmiset hakevat Googlesta palvelua, tuotetta tai teemaa, josta kirjoitat? Voit tehdä tutkimusta kokeilemalla aihepiiriin liittyviä hakuja Googlessa sekä käyttää Googlen avainsanatyökalua apuna. Kannattaa myös haastatella tuttuja, millä ilmaisuilla he hakisivat tiettyä asiaa. Joskus vastaukset saattavat yllättää.
- Linkitä blogisi myös muualle. Jos mahdollista, rakenna linkitysverkostoa sivustollesi. Pyydä tuttuja linkittämään sivuiltaan sinuun, lisää blogin linkki someprofiileihin ja kaikkialle jonne se sopii. Eli salli Googlen ja ihmisten löytää sivustosi myös muista osoitteista.
- Luo blogiisi sisäisiä linkkejä. Linkitä sivustosi tai blogisi sisäisiä sivuja keskenään esim. teemoittain eli tietyistä avainsanoista toisiin kirjoituksiin. Google näkee sisäiset linkit ja rakentaa niiden avulla käsitystä sivuston aiheista rakenteesta. Sivusto, joissa on paljon sisäisiä linkkejä ovat suositumpia kuin ne joissa linkkejä ei ole! Samalla Google seuraa, miten käyttäjät klikkailevat näitä sisäisiä linkkejä ja tulkitsee sen pohjalta, kuinka vetävä sivustosi on.
Miten saada yritysblogi houkuttelevammaksi?
Vaikka hakukoneoptimointi olisi kunnossa, voi blogia vaivata ongelma, jossa statistiikat kertovat ettei vierailijoita kiinnosta sisältösi. Esimerkiksi Google Analyticsin tiedoissa saattaa näkyä, että suurin osa kävijöistä poistuu sivuilta heti sinne saavuttuaan, tai viettää sivuilla keskimäärin vain hyvin vähän aikaa. Voi myös olla, että koet ettei klikkauksia tule vaikkapa somesta, jossa jaat blogin sisältöä. Missä vika?
Jos blogi on tuore, anna ajan kulua ja seuraa rauhassa tilanteen kehittymistä. Jos olet kirjoitellut jo ainakin useita kuukausia ja sinusta tuntuu jatkuvasti, ettei ketään kiinnosta sisältösi, ehkäpä olisi aika pysähtyä ja pohtia sitä mistä kirjoitat, ja KENELLE kirjoitat?
Pohdi seuraavaa:
- Onko kirjoituksillasi selkeä kohderyhmä eli yleisö, vai käytätkö blogia yleisenä päiväkirjana?
- Mitkä ovat teemasi eli mihin keskityt kirjoituksissasi?
- Kenelle blogisi tulisi ihannetilanteessa toimia tiedon lähteenä? Kirjoitatko todella tälle kohderyhmälle nyt?
- Pohdi, millaisia lukijamääriä tavoittelet? Onko suuret luvut tarpeen ja miksi? Huomaa, että yksikin oikeasti aiheesta kiinnostunut lukija on parempi kuin kymmenen, joita ei oikeasti sisältö kiinnosta. Pelkät kävijäluvut eivät aina ole se tärkein mittari!
Lähde siis kertaamaan ja suunnittelemaan MISTÄ kirjoitat, ja ennen kaikkea KENELLE kirjoitat! Kun nämä ovat selvää kauraa, ja kirjoituksesi alkavat muotoutua noiden asioiden ympärille, yleisösi löytää sinut ilman tuskailuakin! Ja kirjoita uutta SÄÄNNÖLLISESTI.
Kirjoitus koottu mukaillen alkuperäistä kirjoitusta:
https://www.heidihalonen.fi/2021/02/miten-saada-blogille-lukijoita/