Hei yrittäjä, oletko joskus haaveillut yritysblogin pitämisestä? Ehkäpä sinulla jo onkin blogi, mutta kirjoitusinnostus ei vaan pysy korkealla tai aikaa puuttuu tarpeeksi.
Yrittäjän kannattaa ehdottomasti pitää blogia osana yrityksen kotisivuja tai vaikkapa erillisenä sivustona. Miksikö? Ehdottomasti sen takia, että blogi jos mikä on supertehokas maksuton väline, jolla yrityksen kotisivut ja palvelut voivat löytyä tehokkaammin Googlesta ja muista hakukoneista, aina vain kasvavassa määrin.
Google suosii tuloksissaan sellaisia sivustoja, joissa tapahtuu uutta. Ainakin oman kokemukseni mukaan ne sivustot pääsevät selkeästi parempiin sijoituksiin hakutuloksissa, joissa julkaistaan säännöllisesti jotakin uutta, olipa sitten kyse blogeista tai uutisista tai mistä vain – kunhan päivitystä tapahtuu. Hakukoneet toimivat osin somen tavoin; algoritmit suosivat aktiivista sivustoa.
Blogikirjoitus on pitkäikäinen markkinointikeino
Saatat pohtia, että mitä hyötyä on nähdä tuntien ajan vaivaa ja kirjoittaa ajatuksella jotakin, mitä kukaan ei kuitenkaan lue heti kun blogi on julkaistu, eikä mitään tapahdu? Blogin teho piilee harvoin siinä, että se saisi somen tavoin aikaan isoja tilausmääriä tai mullistuksia sillä sekunnilla, kun se julkaistaan. Sen sijaan blogi on ennen kaikkea pitkän tähtäimen keino löytyä koko ajan tehokkaammin Googlesta ja muualta internetistä.
Olen kirjoittanut omaa henkilökohtaista blogiani nyt reilu 3 vuoden ajan ja tehnyt blogissani myös kaupallisia yhteistöitä yritysten kanssa. Edellinen kuvaus sopii täydellisesti hyvin moniin tekemiini kirjoituksiin. Heti blogikirjoituksen julkaisemisen jälkeen ei ole tapahtunut useinkaan suuria mullistuksia, mutta kun blogin julkaisusta on kulunut viikkoja tai muutamia kuukausia, onkin Googlesta alkanut tulla lukijoita yhä enemmän päivittäin ja lopulta niitä klikkailijoitakin, jotka etenevät blogista yrityksen sivuilla ostamaan. Ja sama ilmiö toistuu jo monissa kirjoituksissa päivästä ja vuodesta toiseen. Hiljalleen monet kirjoitukset ovat nousseet Googlen kärkisijoille.
Jokainen yrityksen blogikirjoitus toimii siis jatkuvana mainoksena, jonka sijoitus Googlessa parhaimmillaan vaan kasvaa ajan kuluessa.
Kaipaisitko apua yritysblogin kirjoittamiseen?
Tuotan sisältöä yritysten somekanavien lisäksi kotisivuille, verkkokauppoihin sekä blogeihin, hakukoneoptimointi vahvasti huomioiden. Hinnoittelu on sovittavissa joko tuntityöksi tai kirjoitusten sanamäärän mukaan. Kysy rohkeasti lisää!