Hyvät yrityksen kotisivut eivät ole rakettitiedettä. Ilman vaikeaa ammattisanastoa, asiakkaalle mitään sanomatonta myyntijargoniaa ja yöunet vieviä hintoja pärjätään ihan hyvin. Piste.
Sinunkin kotisivut voivat löytyä oikein hyvin Googlesta, vaikka et maksaisi löydettävyydestä tuhatta euroa kuussa maksettua mainontaa tai hakukoneoptimointityötä.
Eräs potentiaalinen asiakkaani totesi ihan juuri, että nämä sivuni löytyivät Googlesta ykkössijalla ja sen takia hän otti yhteyttä. Tuo ykkössija on sellainen, josta en ole maksanut mitään yhtään minnekään. Olen vain tehnyt tekstisisältöä tänne kotisivuilleni!
Hyvät kotisivut saavat itsensä esiin Googlessa oikeastaan ihan itsestään, ilman jatkuvaa säätöä ja rahan syöttämistä eri kanaviin, kunhan tehdään alusta saakka oikeita asioita.
5 vinkkiä pienyrittäjän kotisivuille
- Kotisivujen sisältö. Kotisivuilta on hyvä löytyä tiedot siitä, mitä palveluita tarjoat, missä sijainnissa ja yrityksesi yhteystiedot sekä mahdollinen aukiolo. Siis kaikki sellainen perustieto, mitä asiakas tarvitsee. Pohdi sisältöä suunnitellessa sekä uuden, entuudestaan tuntemattoman että jo tutun asiakkaan näkökulmaa; saavathan molemmat kaiken tarvitsemansa tiedon.
- Staattinen vai dynaaminen sivusto? Google näyttää useiden kokemusten valossa toimivan ikään kuin somealustat, suosien hakutuloksissaan niitä verkkosivustoja, jotka päivittyvät useimmiten. Harkitse siis, voisitko julkaista sivustolla uutisia tai aóman alasi blogeja? Jos tavoitteenasi on tarjota löydettäväksi vain esimerkiksi kivijalkaliikkeesi yhteystiedot, niin staattisempikin sivusto on ok.
- Käytettävyys. Pienyrittäjän kotisivuilla harvoin tarvitsee olla monenlaista toiminnallisuutta, mutta ajassa kannattaa olla mukana ja helpottaa asiakaspolkua, ja -reittiä. Modernit kotisivut tarvitsevat vähintään helpon yhteydenottolomakkeen, jolla ottaa yhteyttä suoraan. Sivuston rakennetta miettiessä on hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten helposti mikäkin tieto sivustolla on löydettävissä. Mitä vähemmillä klikkauksilla pääsee kaikkeen tietoon, sitä parempi. Mobiililaitteilla toimivuus on myös ehdoton juttu!
- Hakukoneystävällisyys. Hakukoneystävällinen kotisivujen sisältö on se tärkein juttu, ilman hakukoneoptimointia sivustosi tuskin tulee löytymään mistään. Kun sisältö on hyvin optimoitu, tarve maksetulle mainonnalle vähenee. Joskus hyvin tehty sisältö toimii kuin rasvattu Googlessa, eikä rahaa tarvita ollenkaan. Teksteissä, otsikoissa ja kuvien nimissä tulee huomioida avainsanoja ja -lauseita, joilla ihmiset todennäköisimmin etsivät palveluitasi.
- Sivuston mainostaminen eli siihen linkkaaminen ulkopuolelta. Google-näkyvyyden rakentamista aloitellessa on tärkeää, että kotisivusto löytyy jostakin muualtakin kuin vain omasta verkko-osoitteestaan. Mitä enemmän ulkoa päin linkitetään sivustolle (ja siis myös tullaan), sitä suositumpana hakukoneet sivustoa pitävät. Kun kotisivusi ovat valmiit, jaa tietoa ja sivuston linkkejä ahkerasti muualle; someen, yrityshakemistoihin, keskusteluihin, sähköpostisi allekirjoituksissa, uutiskirjeissä jne.. Siitä se lähtee!
Pienyrittäjän kotisivut helposti ja kustannustehokkaasti
Meillä räätälöidyt pienyrittäjän kotisivut maksavat useimmiten noin 700-800 euroa + alv (kertamaksu, tarvittaessa osamaksuna). Lue lisää täältä. Tämän hintaluokan kotisivut tarkoittavat peruskotisivuja, joiden ulkonäkö on toteutettu omien toiveittesi mukaan.
Mikäli pohdit hyvin pienesti alkuun lähtemistä, tarjoan myös aloittavan yrittäjän kotisivupakettia hintaan alk. 290 € + alv. Tällöin saat itsellesi pakettina itsepäivitettävät kotisivut, jotka ovat toteutusvaiheessa räätälöitävissä värien, kuvien ja fonttivalintojen suhteen.