Pienyrittäjän hyvät kotisivut ovat tietenkin räätälöity yrittäjän tarpeisiin. Kotisivuilla tulisi olla aina selkeästi ja nopeasti löytyen ne tärkeimmät, eli yhteystiedot ja paikkakunta sekä se ydin eli mitä yritys tekee ja kenelle palvelut on suunnattu. Myös kotisivujen rakenteen tulisi olla helppokäyttöinen niin, että vierailija pääsee korkeintaan kahdella klikkauksella ihan mihin tahansa sivuston sisältöön käsiksi.
Sisältöä lisää pienyrityksen kotisivuille!
Pienyritysten kotisivut ovat hyvin usein laajuudeltaan suppeita, rajoittuen esimerkiksi vain etusivuun, lyhyeen palveluesittelyyn ja yhteystietoihin. Jos kotisivujen olemassa olon haluaa hyödyntää tehokkaasti myynti- ja markkinointikäyttöön, niin sivuihin kannattaa panostaa. Mitä enemmän kotisivuilla on sisältöä, sen paremmin ne löytyvät hakukoneista, kunhan sisältö on luotu hakukoneystävällisesti.
Aina voi tietysti tyytyä siihen, että kotisivut ovat sellaisia asiakkaita varten, jotka etsivät hakukoneista ko. yrityksen yhteystietoja. Nämä asiakkaat kuuluvat kuitenkin heihin, jotka jo tuntevat sinut ja tietävät mitä teet. Tämä ajatus kotisivujen hyödyistä rajaa ulkopuolelle kaikki ne, jotka eivät ole vielä kuulleet sinusta, mutta etsivät tarjoamaasi palvelua verkosta. Asiakkaita ei kannata missata huonoilla tai liian pienillä kotisivuilla. Sisältöä lisää kehiin!
Oman näköiset ja itsepäivitettävät kotisivut pienyritykselle
Tiedän, että hyvin moni pienyrittäjä valitsee räätälöidyn kotisivuratkaisun sijaan jonkin valmissivun, ns. kotisivukoneen, jossa yrittäjä voi itse muokata kotisivujen sisältöä ja ilmettä tietyin rajoituksin. Usein nämä palvelut ovat kuukausimaksullisia.
En sano, etteikö tälläiset kotisivut voisi toimia, mutta hyvin monien kokemusteni kautta varoitan, että pidemmän päälle nämä ratkaisut usein muuttuvat rasittaviksi; kotisivuja on vaikea kehittää ja muokata haluamakseen, ja toisinaan myös hyvin vaikea irtisanoa, jos kyseessä on kuukausi- tai vuosimaksullinen palvelu.
Valmissivuratkaisujen sijaan suosittelen myös pienyrittäjää teettämään kotisivut, jotka ovat oikeasti oman brändin mukaiset ja sellaiset, että niitä ei ole sidottu yhteen palveluntarjoajaan. Kun kotisivut tehdään esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmään omaan webhotelliin, niin harvoin kyseessä on vuosi- tai kuukausimaksullinen palvelu, jossa olisit sidottu vain yhteen ja samaan palveluntarjoajaan. Haasteet kotisivujen ja digimarkkinoinnin kehittämisessä voivat olla moninaisia, jos kotisivujen hallintaan ja päätöksentekoon niiden suhteen ei ole yrittäjällä itsellään 100%:sta oikeutta.
TOP-10 lista asioista, joita pienyrittäjän kotisivut tarvitsevat
- Selkeä ja helppokäyttäinen kotisivujen rakenne.
- Yhteystiedot ja linkit somekanaviin löydettäväksi nopeasti, kaikkialta läpi sivuston.
- Etusivulta on hyvä löytyä jo selkeä tieto palveluista ja suorat linkit niihin!
- Yritysblogi tai uutiset parantavat hakukonelöydettävyyttä, kun sisältöä lisää säännöllisesti!
- Pienyrittäjällä kannattaa olla kotisivut, jotka ovat täysin omassa omistuksessa.
- Kotisivujen tulee olla hakukoneoptimoidut, tätä voi oppia helposti tekemään myös itse!
- Jos sinulla on kivijalkaliike tai asiakaspalvelua saa vain tiettyinä aikoina, kerro se selkeästi kotisivuilla ja sitousu näihin aikoihin.
- Kerro sivuilla myös paikkakuntasi, vaikka palvelisit asiakkaita laajalla alueella. Sijaintitieto luo luottamusta – miksi jättää pimentoon perustietoja?
- Kotisivujen tulee näyttää yritykseltä itseltään. Luo tai teetä selvästi oman brändisi mukaiset sivut, jotka ovat yhtenäiset kaiken muun visuaalisen viestintäsi kanssa.
- Luo kotisivuilla sisäisiä linkityksiä alasivuilta toisiin! Tämä auttaa Googlea hahmottamaan sivustosi rakennetta ja parantaa parhaimmillaan hakukonesijoitusta.
Mitä muuta pienyrityksen kotisivuilla on hyvä olla?
Lisävinkit! Nämä voivat vaikuttaa ihan perusjutuilta mutta valitettavan usein silti puuttuvat monenkin, erityisesti pienyrityksen kotisivuilta.
- Ilmoita myös y-tunnuksesi jossain päin sivustoa, tai jos olet freelancer ilman y-tunnusta, kerro miten toimit (esim. kevytyrittäjä).
- Kerro oma nimesi eli kuka siellä palvelun takana toimii. Henkilökuva on tehokas lisä parantamaan mahdollisen asiakkaan luottamusta ja madaltamaan kynnystä yhteydenottoon.
- Nosta kaikki tarjoukset ja kampanjat joita ehkä mainostat somessa tai lehdissä, myös näkyviin kotisivuillesi. Läheskään kaikki eivät huomaa enää nykyään lehtimainoksien kautta asioita. Somessa kaikki tieto ei valitettavasti näy kaikille – edes suorille seuraajille!
Kysy lisää kotisivujen toteutuksesta!