Kävijämäärät eivät ole tärkein mittari, kun halutaan tutkia toimiiko yrityksen verkkosivujen sisältö ja miten vaikuttavaa se on. Mitä sitten, vaikka sivuilla kävisi 10 000 vierasta kuukaudessa, jos se liikenne ei johda mihinkään?
Vierailijoiden laadulla ja sillä, mitä he kotisivuilla tekevät, on sen sijaan merkitystä. Osaatko siis sanoa, vieraileeko sinun kotisivuillasi sellaisia henkilöitä, joita aidosti kiinnostaa tarjoamasi sisältö? Tekevätkö vierailijat sivuilla sitä, mitä tavoittelet: lukevat lisää, ottavat yhteyttä tai tilaavat jotakin?
Tässä muutama vinkki siihen, mitkä asiat tulee olla kunnossa jotta voit saada mahdollisimman vähällä vaivalla ja luonnostaan uusia, laadukkaita vierailijoita yrityksesi verkkosivuille!
1. Määrittele kohderyhmäsi: kenelle tuotat sisältöä?
Kotisivujen olemassa olo ja uuden sisällön luominen sinne vain kävijävirran toivossa ei ole järkevää, ellei sinulla ole mielessä melko selkeää kohderyhmää, ketä tavoittelet.
Kotisivujen kohderyhmän rajaaminen
- Helpottaa uuden sisällön luomista. Rajatulle kohderyhmälle on helpompi kirjoittaa heitä koskevista aiheista, kuin kaikille ihan kaikkea.
- Auttaa hakukoneita löytämään sisältösi, ja ennen kaikkea auttaa kohderyhmääsi löytämään sen, kun he etsivät kirjoittamaasi asiaa verkosta.
- Tehostaa sinua saavuttamaan tavoitteesi, eli sen he ketä tavoittelet, tekevät toivomaasi asiaa luettuasi tekstin: esimerkiksi lukevat lisää, ostavat, tilaavat tai ottavat yhteyttä.
2. Päätä, mitä tavoittelet sisällöntuotannolla? Mitä haluat vierailijan tekevän?
Tämäkään ei ole iso työ. Käy asia läpi vähintäänkin omassa mielessäsi ja rajaa se, mitä haluat verkkosivujen vierailijan siellä sisältösi ääressä tekevän? Kun kirjoitat yrityksen blogia tai päivität yrityksen verkkosivujen uutisia ja sisältöjä, haluat varmasti saada verkkosivun vierailijan kiinnostumaan ja jättämään vähintäänkin yhteystietonsa sinulle? Ehkäpä toivot tapahtuvan suoraa kauppaakin?
3. Kirjoita kohderyhmällesi ja ohjaa heitä määrittämiisi tavoitteisiin
Kun tiedät kenelle luot sisältöä ja mitä tavoittelet, niin kirjoittamaan vaan! Ja sitten kirjoittamaan lisää ja lisää! Mitä enemmän verkkosivuillasi on sisältöä, sitä enemmän Googlessa on hakutuloksissa osumia, jotka johtavat sinuun. Lisäksi, mitä useammin ja säännöllisemmin julkaiset uutta sisältöä, sitä suositummaksi ja hyödyllisemmäksi Google sisältösi määrittelee! Sormet siis savuamaan!
Kun kirjoitat tavoitteet ja määränpäät mielessä uutta sisältöä, muista ohjata lukijaa myös aina tavoitteitasi kohti. Osta tästä, tutustu tästä, lataa, tilaa uutiskirje, lue lisää, ota yhteyttä ovat perinteisiä toimintakehotuksia, joilla ohjata lukija eteenpäin kohti haluttua tavoitetta.