Skip to content

Lempeää markkinointia pienyrityksille

Viimeistelen tällä hetkellä liiketoiminnan erikoisammattitutkintoa, jossa viimeisenä suorittamani kurssi oli tarinallistamiseen liittyvä kokonaisuus, missä tuli pohtia tarinan kerrontaa osana markkinointia. Opettajalta saamassani palautteessa luki, että tekemäni viestintä on tyyliltään lempeää, joka on hyvä asia. Hän totesi myös että tunteita (hyviä ja positiivisia) tunteita, on hyvä näyttää ja käyttää viestinnässä ja markkinoinnissa, toisin kuin yleisesti tehdään. Tästä viisastuneena totesinkin, että sitähän minä juurikin olen tehnyt – ja haluan tehdä – eli lempeää viestintää ja markkinointia sekä itselleni että asiakkailleni.

Mihin lempeyttä tarvitaan markkinointiviestinnässä ja myynnissä?

Olen monesti kuullut erityisesti pienten yritysten ja yksinyrittäjien suunnalta kokemuksia mainonnasta, jossa palvelua tai tuotetta myydään aggressiivisesti ja jopa väkisin, kuuntelematta mitä yrittäjä itse on mieltä omasta tarpeestaan ostaa jotakin. Meille kaikille on varmasti tuttua esimerkiksi puhelinmyyjät, jotka eivät useinkaan kuuntele kieltävää vastausta. Ikävä kyllä, tämä myyntitapa ulottuu niin moneen muuhunkin asiaan kuin vain lehtiin.

Myös digimarkkinoinnin ja mainosalan maailmassa tehdään paljon aggressiivistä myyntiä ja markkinointia, joka ikään kuin tuntuu syyllistävän yrittäjää hänen tietämättömyydestään ja siitä, jos hän ei tee tätä ja tuota asiaa, tai tilaa sitä ammattilaiselta. Huomioitavia asioita on niin paljon, että pieni yrittäjä musertuu tiedon alle, jopa tavallaan lamaantuu helposti. Digimaailmasta voi kasvaa kasvamistaan sellainen mörkö, että sen haluaisi vain piilottaa sängyn alle, ja sitten toivoa ettei se ikimaailmassa tule sieltä esiin, tai ettei sinne tarvi itse enää kurkistaa koskaan. Tuttua?

Lempeyttä siis tarvitaan!

Erityisesti lempeyttä tarvitaan pienyrittäjien kohdalla, joiden tarpeet eivät oikeasti yllä aina kuuhun saakka kooltaan tai budjetiltaan. Tarvitaan herkkää korvaa, joka ymmärtää pienetkin tarpeet ja auttaa juuri niissä. Eikö lisäksi olekin mukavampaa asioida yhden ja saman henkilön kanssa, joka sekä neuvoo että tekee konkreettisen työn?

#lempeämarkkinointi

Minun kohdallani lempeys tarkoittaa sitä, että kuuntelen sinua asiakkaanani. Toteutan juuri sen, mitä pyydät – pienetkin jutut. Mikään haaste ei ole minulle liian pieni tehtäväksi, koska tiedän että se voi olla sinulle suuri juttu ja iso apu. Olen itsekin pienyrittäjä ja tiedän oikein hyvin mitä se useimmiten tarkoittaa ajankäytön ja talouden suhteen.

En pakkomyy sinulle kuuta taivaalta, koska tiedän ettei pienyrittäjä sitä yleensä tarvitse. Jos haluat, isotkin haaveet ovat toteutettavissa – tällöin vedän verkostoni asiantuntijoita mukaan tiimiin, ja sitten haetaan yhdessä se kuu taivaalta luoksesi!

Lue myös: Palvelua, jota pienyrittäjä tarvitsee

Tehdäänkö töitä yhdessä?

.