Hakukoneoptimointi, kuten kotisivujen löydettävyys hakukoneista ammattikielisemmin ilmaistaan, on nykypäivänä hyvin monen eri asian summa. Monillakaan ennen tärkeillä asioilla ei olekaan enää nykyään merkitystä. Nyt on aika karistaa pois vanhaa tietoa ja näivettyneitä oletuksia siitä, miten hakukoneet, kuten Google toimii!
Valitettavan useasti näihin vanhoihin oletuksiin törmää vielä nykyäänkin, kun ollaan uudistamassa vaikkapa pienyrityksen kotisivuja. Asiakkaalta saattaa tulla ”käsky” tehdä tietyt toimet kotisivuille, joilla ei ole mitään merkitystä sen kanssa, löytääkö Google sivut, varsinkaan ensimmäisiltä tulossivuilta. Tällöin on aika laittaa käsityksiä uusiksi.
Testaa, tarvitseeko hakukonetietoutesi päivitystä
Vastaisitko TOTTA vai TARUA seuraaviin väittämiin?
- Google löytää kotisivut, kun halutun hakusanan lisää sivun asetuksiin.
- Pääasia on, että sivut löytyvät niillä hakusanoilla mitä itse käytän.
- Kotisivujen laajuudella ei ole merkitystä hakukonelöydettävyyteen.
- Mitä vähemmän sivuilla on tekstiä, sen parempi. Kukaan ei jaksa lukea.
- Hakukoneoptimointia tehdään vain sivuston teksteille.
- Optimointi tarvitsee tehdä vain kerran kunnolla.
- Hakukoneoptimointi ei vaadi muuta kuin yhden lisäosan asennuksen sivuille.
Mitä itse vastaisit? Jokainen väittämä edellisistä on täyttä TARUA.
Hakukoneoptimointi ei ole enää vain ”asetus” tai lisäosa jossakin
Eikä se ole koskaan oikeastaan ollutkaan. Optimoinnin ideana on, että ihmiset löytävät sinun sivustosi niillä hakusanoilla ja -termeillä, mitä he käyttävät koskien tuotteitasi ja palveluitasi. Yksinkertainen juttu ymmärtää, eikö? Haastavaksi työn tekee se, että me emme voi täysin tietää, miten ihmiset hakevat tiettyjä asioista verkosta. Useinkaan ne oikeat käytetyt hakutermit eivät vastaa sitä, mitä me kuvittelemme.
Onnistunut hakukoneoptimointi vaatii aina enemmän tai vähemmän hakusanatutkimusta toimialakohtaisesti. Tutkimusta voi tehdä käyttämällä Googlea, haastattelemalla ihmisiä ja esimerkiksi Google Adsin avainsanatyökalun avulla. Näistä työkaluista saatavilla vinkeillä siitä, mitä hakutermejä ihmiset käyttävät, voidaan lähteä sitten rakentamaan hakukoneystävällistä tekstiä kotisivuille.
Näin kotisivusi löytyy paremmin Googlesta
- Mitä enemmän sisältöä, sitä enemmän Googlessa on hakutuloksia, jotka viittaavat yrityksesi kotisivuihin. Yksinkertaista! Kirjoita siis enemmän, ja luo sivuillesi uutta, laadukasta sisältöä säännöllisesti, niin Googlesta löytyy yhä enemmän tuloksia joissa on Sinun yrityksesi! Yritysblogin pitäminen on todellakin kannattavaa!
- Suunnittele sisältösi hakukoneystävälliseksi. Sinulla voi olla vaikka miten upea kirjoitus, mutta kukaan ei löydä sitä jos sanat ovat ”väärässä” muodossa. Koita pohtia, millä ilmaisuilla ihmiset hakevat Googlesta sitä asiaa, josta kirjoitat? Voit tehdä tutkimusta kokeilemalla aihepiiriin liittyviä hakuja Googlessa sekä käyttää Googlen avainsanatyökalua apuna. Google ehdottaa usein, mitä hakea. Käytä näitä ehdotuksia hyväksesi!
- Linkitä kotisivut myös muualle. Jos mahdollista, rakenna linkitysverkostoa sivustollesi. Pyydä tuttuja ja yhteistyökumppaneita linkittämään sivuiltaan sinuun, lisää kotisivujen linkki someprofiileihin ja kaikkialle jonne se sopii. Eli salli Googlen ja ihmisten löytää sivustosi myös muista osoitteista.
- Luo kotisivuillesi sisäisiä linkkejä. TÄRKEÄÄ! Linkitä sivustosi sisäisiä sivuja keskenään esim. teemoittain eli tietyistä avainsanoista toisiin kirjoituksiin. Google näkee sisäiset linkit ja rakentaa niiden avulla käsitystä sivuston aiheista rakenteesta. Sivusto, joissa on paljon sisäisiä linkkejä ovat suositumpia kuin ne joissa linkkejä ei ole! Samalla Google seuraa, miten käyttäjät klikkailevat näitä sisäisiä linkkejä ja tulkitsee sen pohjalta, kuinka vetävä sivustosi on.
Haluaisitko kuulla lisää ja tehostaa kotisivujesi löydettävyyttä?
Heidi Halonen
heidi@ideaxi.fi
Kirjoitus julkaistu alunperin ideaxi.fi-sivuilla.